Nikolina Stratigaki Psychotherapist

Οι φορείς φροντίδας ψυχικής υγείας ανά τον κόσμο δεν κρύβουν την ανησυχία τους για τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει η καραντίνα στην ψυχολογία όλων μας.

Η κοινωνική απομόνωση προκαλεί αλλά και διεγείρει φαινόμενα κατάθλιψης με ιδιαίτερα σοβαρές συνέπειες στην εν γένει λειτουργία του ατόμου και σε παράγοντες όπως η παραγωγικότητα ή ο ύπνος.

Με θετική σκέψη και με συγκεκριμένες πρακτικές μπορούμε να βγούμε «αλώβητοι» ψυχολογικά από τη δύσκολη περίοδο της καραντίνας. Ας δούμε 7 απλές συμβουλές.

Είναι σίγουρα μια πρωτόγνωρη κατάσταση για όλους μας. Σε ανάλογες περιόδους κοινωνικής απομόνωσης, οι ψυχολόγοι έχουμε διαπιστώσει έξαρση σε φαινόμενα όπως:

  • Φοβίες
  • Θλίψη
  • Ψυχικό μούδιασμα
  • Θυμός
  • Άγχος και σχετικές αγχώδεις διαταραχές
  • Συναισθηματική εξάντληση
  • Ευερεθιστότητα Μετα-τραυματικό στρες

Φυσικά υπάρχουν οι τρόποι για να ανταπεξέλθουμε!

Δεν είναι εύκολο να υπερκεράσει κανείς αυτές τις αρνητικές συνέπειες του εγκλεισμού. Απαιτείται αυτοέλεγχος και πειθαρχία.

Ας δούμε ορισμένες απλές σχετικά πρακτικές προς στη σωστή κατεύθυνση που όλοι μπορούμε να εφαρμόσουμε:

1. Nα προσαρμόσουμε τις ρουτίνες μας

Το αρχικό σοκ στην ψυχική μας υγεία έρχεται όταν λόγω της καραντίνας αλλάζει εντελώς ο τρόπος ζωής μας. Για αυτό είναι σκόπιμο να καθιερώσουμε νέες ρουτίνες και διαδικασίες, οι οποίες θα μας επιτρέψουν να συνδυάσουμε όλα όσα χρειάζεται αλλά και όλα όσα θέλουμε να κάνουμε μέσα στην ημέρα.

Για παράδειγμα, αν μία από τις αλλαγές μας είναι να δουλεύουμε από το σπίτι, είναι σκόπιμο να εξασφαλίσουμε συγκεκριμένο «ωράριο» και να το καθιερώσουμε. Αν επιπλέον έχουμε και τα παιδιά στο σπίτι, είναι σαφώς καλύτερο και για αυτά να ξέρουν πως υπάρχει συγκεκριμένο πρόγραμμα και πως συγκεκριμένα πράγματα γίνονται συγκεκριμένες ώρες.

Τip: Στο πλαίσιο της καραντίνας μπορούμε να εντάξουμε στο πρόγραμμα των παιδιών την εκμάθηση μίας νέας δημιουργικής δεξιότητας πχ coding.  Θα τους κινήσει το ενδιαφέρον και θα αργήσουν να βαρεθούν.

2. Παραμένουμε ενεργοί σωματικά

Η γυμναστική φροντίζει όχι μόνο το σώμα μας αλλά και το πνεύμα μας. Ας εντάξουμε στο πρόγραμμά μας σωματική άσκηση σε καθημερινό επίπεδο και ο οργανισμός σας πολύ γρήγορα θα ανταποκριθεί προς τη σωστή κατεύθυνση.

Tip: Υπάρχουν πλέον πολλά προγράμματα «ψηφιακής ομαδικής γυμναστικής». Έτσι θα έχουμε και την πρακτική «δέσμευση» απέναντι σε όσους γυμναζόμαστε μαζί.

3. Επικοινωνία με όλους!

Στην καραντίνα φροντίζουμε να επικοινωνούμε αποτελεσματικά τόσο με όσους ζούμε μαζί όσο και με όσους ζουν μακριά μας.

Με όσους ζούμε μαζί φροντίζουμε για παράδειγμα να τρώμε μαζί ή να πραγματοποιούμε παρέα βελτιώσεις στο χώρο.

Με όσους ζουν μακριά μας, επικοινωνούμε τακτικά αξιοποιώντας στο μέγιστο βαθμό τα νέα εργαλεία επικοινωνίας που πλέον έχουμε στα χέρια μας.

Τip: Με όσους μιλάμε αυτή την περίοδο, ας μην παραλείπουμε να τους ρωτάμε αν χρειάζονται την υποστήριξή μας. Και φυσικά ας μην διστάζουμε να τη δώσουμε αν αυτό κριθεί απαραίτητο. Αυξημένο ενδιαφέρον πρέπει φυσικά να δείχνουμε και στους ηλικιωμένους.

4. Μένουμε ενημερωμένοι…αλλά με μέτρο

Μια καλή ιδέα ίσως είναι να κλείσουμε την τηλεόραση εντελώς. Η πολύ ενημέρωση μπορεί να κρύβει κινδύνους για την ψυχική υγεία κάποιων ανθρώπων σε περιόδους όπως αυτή που διανύουμε. Επιλέγουμε ιδανικά 1,2 πηγές ενημέρωσης. Συνήθως είναι αρκετές.

Τip: Ακολουθούμε στα social media επίσημα accounts, επίσημων φορέων από την Ελλάδα και από το εξωτερικό. Ένα παράδειγμα είναι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (World Health Organization). Αccounts όπως αυτό αρκούν για αξιόπιστη ενημέρωση ώστε να αποφεύγουμε τον «θόρυβο».

5. Αφιερώνουμε χρόνο στα παιδιά!

Η συνθήκη που ζούμε είναι πρωτόγνωρη για όλους, πόσο μάλλον για τα παιδιά. Το άγχος είναι πολύ έντονο και για αυτά. Είναι λοιπόν σημαντικό να αφιερώσουμε όσο πιο πολύ χρόνο μπορούμε στα παιδιά, με τον στόχο εδώ να είναι διττός: Θα είναι αυτά πολύ πιο ήρεμα γιατί θα απολαύσουν το ενδιαφέρον μας. Θα είμαστε όμως και εμείς πολύ πιο ήρεμοι, καθώς η παραμικρή επαφή με τα παιδιά έχει άμεση επίδραση και στη δική μας ψυχολογία.

Τip: Επιλέγουμε offline παιχνίδια. Tα παιδιά στην καραντίνα περνούν πολύ χρόνο online. Καλό είναι όταν παίζουμε εμείς μαζί τους να είμαστε «εκτός δικτύου». Έτσι δημιουργείται μια καλή ισορροπία.

6. Φτιάχνουμε ένα blog ή ένα social media account

Το γράψιμο και η δημιουργική έκφραση αποτελούν σημαντικούς παράγοντες ψυχοθεραπείας. Δημιουργώντας ένα blog ή ένα social account και δημοσιεύοντας εκεί περιεχόμενο αποκτούμε έναν πολύ καλό και δημιουργικό τρόπο για να περάσουμε την καραντίνα.

Tip: Αν μας δοθεί η δυνατότητα αργότερα, αυτό το περιεχόμενο μπορούμε ακόμα και να το αξιοποιήσουμε επαγγελματικά ή και με κάποιον τρόπο να το κεφαλαιοποιήσουμε.

7. Ζητάμε τη βοήθεια ψυχολόγου ή ψυχιάτρου

Αυτή είναι μεν η τελευταία συμβουλή στο άρθρο για πρακτικούς λόγους, είναι όμως και η σημαντικότερη από όλες.

Οι συνεδρίες (φυσικές ή  διαδικτυακές) με επαγγελματίες της ψυχικής υγείας δεν σταματούν στην καραντίνα. Αντίθετα, αυξάνονται καθώς αυξάνεται ταυτόχρονα και το ψυχολογικό φορτίο που οι άνθρωποι διαχειριζόμαστε.

Αν λοιπόν δεν το έχουμε κάνει ήδη, ήρθε η ώρα να επιλέξουμε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας και να ξεκινήσουμε συνεδρίες. Ο αντίκτυπος από την υποστήριξη που θα λάβουμε θα είναι πραγματικά πολύ ισχυρός σε όλα τα επίπεδα, ώστε όταν ολοκληρωθεί η καραντίνα να μην είμαστε απλά «αλώβητοι» αλλά να βγούμε και ακόμα πιο ισχυροί ως άνθρωποι και ως προσωπικότητες.

Tip: Οι online (διαδικτυακές) συνεδρίες με επαγγελματίες αποτελούν λύση για όλους όσους δεν θέλουμε να βγαίνουμε από το σπίτι αυτές τις ημέρες. Ας τις αξιοποιήσουμε.